کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی
ما ها نه نویسنده ایم و نه منتقد ادبی ولی به چیزهایی که می خونیم فکر می کنیم و در موردش حرف می زنیم. لذا نوشته های این وبلاگ لزوما درست نیست اما نتیجه فکرهای ماست. برداشت از مطالب آزاد اما با مسئولیت شرعی و حقوقی خواننده مطالب (نه نویسنده) است.
طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
پنجشنبه, ۵ دی ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷ ب.ظ

از هجرت تا وفات

بسم الله الرحمن الرحیم

 

کتاب «از هجرت تا وفات» نوشته «دکتر شریعتی» 

 

 

همونطور که از اسم کتاب پیداست، موضوع کتاب بررسی اتفاقات فاصله هجرت تا وفات پیامبر اه

کتاب فوق العاده خوب و جذابی بود. اما الان فرصت ندارم که خلاصه اش رو بنویسم و شاید هم بهتر باشه که خلاصه ننویسم و دعوتتون کنم که بخونیدش. کتاب کوتاهی اه در حد 60 تا 70 صفحه و با دو محور بسیار مهم. 

محور اول، تشریح اهمیت موضوع «هجرت» در اسلام، با ذکر نمونه های قرآنی و تاریخی اه که شاید مهمترینش همین مبدا تاریخی اسلام باشه که نه میلاد پیامبر و نه بعثت و نه فتح مکه به عنوان مبدا تاریخ اسلام در نظر گرفته نشده اند بلکه هجرت پیامبر به عنوان مبدا تاریخ اسلام هست. در حالیکه مثلا مسیحیت میلاد مسیح رو مبدا تاریخ گرفته و در موارد دیگه هم مبدا مثلا تاریخ وقوع انقلاب اه. اما اسلام رویکردش متفاوت بوده. نمونه های فراوان دیگه از اهمیت هجرت هم در کتاب آمده که حتی هجرت از جهاد هم بالاتر اه. و یکی از دلایلش در کتاب، آزاد شدن فرد مهاجر از ارتباطات خانوادگی و آشنایان و امکانات و توکل واقعی به خدا ذکر شده. 

 

محور دوم، تشریح بحث جانشینی پیامبر و حقانیت مولا امیر المومنین هست اما به طرز بسیار هوشمندانه. در ابتدای کتاب دکتر میگه که در روایات به منابع اهل سنت اکتفا کرده و در بسیاری از مطالبی که می خونید حس می کنید در حق حضرت علی کوتاهی شده و مقامات ایشون ذکر نشده به ویژه که کتاب به تشریح جنگ های پیامبر پرداخته. اما در پایان کتاب متوجه این موضوع میشید که دکتر برای اینکه جلوی جهت گیری های مذهبی رو بگیره و بحث رو علمی و تاریخی جلو ببره نه تعصبی، اینطور نوشته و استدلالهای بسیار خوبی در مورد گزینه های مختلف جانشینی پیامبر و ویژگی هاشون مطرح میکنه. در نهایت هم استدلال میکنه که چرا علی بهترین گزینه است و هم اینکه غیرممکن اه که پیامبر برای بعد از خودشون جانشینی تعیین نکرده باشند. 

 

توصیه می کنم که در اولین فرصت این کتاب رو به طور کامل مطالعه کنید. 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۱۰/۰۵
احسان بدریکوهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی