کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی
ما ها نه نویسنده ایم و نه منتقد ادبی ولی به چیزهایی که می خونیم فکر می کنیم و در موردش حرف می زنیم. لذا نوشته های این وبلاگ لزوما درست نیست اما نتیجه فکرهای ماست. برداشت از مطالب آزاد اما با مسئولیت شرعی و حقوقی خواننده مطالب (نه نویسنده) است.
طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
يكشنبه, ۱۴ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۲۶ ب.ظ

از کجا آغاز کنیم

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب «از کجا آغاز کنیم» نوشته شهید دکتر «علی شریعتی»



یکی از بهترین کتاب هایی که تا حالا خوندم این کتاب بود. یک کتاب فوق العاده خوب پر از مفاهیم دوست داشتنی (البته برای من). کتاب رو برای همه آدم هایی که به فکر اصلاح جامعه خودشون هستند توصیه می کنم. البته برای غیر اون ها هم اصلا توصیه نمی کنم چون حوصله سر بر شاید باشه براشون.

خود دکتر در متن میگه که وقتی می پرسیم «از کجا آغاز کنیم؟» دو تا سوال باهاش مطرح میشه: 1. کی ها؟ 2. چی رو؟ و در ضمن کتاب پاسخ می ده که «روشن فکرها، تحول جامعه اشون رو از کجا و چگونه آغاز کنند».

دکتر شریعتی تعریف جامعی از روشنفکر در کتابش ارائه میده که بسیار دوست داشتنی اه و خلاصه ای که از این تعریف خودش میگه اینه که: « روشنفکر خود آگاه مسئول است.» و تاکید می کنه که روشنفکری به درس خوندن و فرنگ رفتن نیست، به حوزه رفتن هم نیست به خودآگاهی نسبت به وضعی اه که توش هستی و احساس مسئولیت در برابر جامعه.

خیلی تو مود خلاصه نوشتن کتاب نیستم و کمی هم عجله دارم ولی اینقدر از کتاب بگم که 20 تا 30 درصد از متن اش رو خط کشیدم به خاطر نکات بسیار خوب و مفیدی که داشت.

و یه اشاره به موضوعی که کلیدی اه و گم شده تو این زمونه؛ اشاره ای به سخنرانی اش کرد در مشهد که در اون گفته که چطور عباسیان با رواج علم و هنر و صنعت باعث شدن مردم از فکر به حقیقت و حق گرایی بیان بیرون و بر عکس اموی ها بتونن حکومت بسیار طولانی داشته باشند. تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. موضوعی که لااقل بیش از سه سال اه ذهنم رو مشغول کرده و الان دیدم تایید یه آدم متفکر مثل ایشون رو با یه سند تاریخی خیلی خوب داره.

توصیه می کنم بخونیدش و به دیگران هم معرفی اش کنید. (البته اگر با این تعریف، روشنفکر هستید!)

این کتاب یه ضمیمه ای هم داره که رو جلدش اومده به نام «نگاهی به تاریخ فردا» که خیلی با حوصله نخوندم و واقعیت خیلی بهم نچسبید بی تعارف. ولی بخش اول فوق العاده بود.

برای شادی روح اش صلوات


---------------

پی نوشت 1 : هرچند اعتقاد داشتم که ایشون رو هم میشه شهید خطاب کرد اما در بار اول، این عنوان رو براشون نگذاشته بودم. تا اینکه امروز در کتاب « دکتر شریعتی، جستجوگری در مسیر شدن» دیدم که دکتر بهشتی ایشون رو با لفظ برادر شهیدمان دکتر علی شریعتی خطاب کرده. گواه آدم عادلی مثل بهشتی کافی اه برای شهید خطاب کردن دکتر شریعتی.


پی نوشت 2: یادم رفت بگم که حجم کتاب کمه ولی مطالبش چون پر محتوی است و باید بهشون فکر بشه شاید یک هفته ای طول بکشه (اگر مداوم بخونید)

نظرات (۲)

سلام خسته نباشید،ببخشید من نمیتونم این کتاب رو گیر بیارم،شما جایی رو میشناسید که بشه این کتاب رو تهیه کرد؟کل اینترنت رو من زیرو رو کردم
پاسخ:
سلام
ببخشید که دیر پاسخ می دم به پیام تون
من این کتاب رو از کتابخونه مادرم برداشتم که مال خیلی وقت پیش اه و نمی دونم تو بازار هست یا نه. اما اگر تهران یا شمال باشید، می تونیم هماهنگ کنیم و کتاب رو بهتون بدم مطالعه کنید.

در ضمن برای ارتباط راحت تر، چون من بلاگ رو دیر به دیر چک می کنم می تونید به این آدرس پیام بدید Ehsan.badrikouhi@hotmail.com
۱۵ شهریور ۹۵ ، ۱۶:۲۹ نسترن سعیدی فرد
سلام
حتما دوست دارم بخونم این کتاب رو ممنون از معرفیش
فقط اون قسمت رواج علم و صنعت در زمان عباسیان متوجه نشدم یعنی این عوامل جلوی حق گرایی رو میگیره ؟
پاسخ:
سلام
حقیقت تلخ اینه که رواج این همه علم و دانش و هنر و ورزش در دنیا اصلا انسان رو به سمت کمال نبرده بلکه هرچه رفاه بیشتر و بیشتر شده انسان هم بیشتر به زندگی دنیا چسبیده. اینقدر در فکر فتح کرات آسمانی دیگه هستیم که یادمون رفته تو چند قدمی مون همسایه هامون از گرسنگی می میرن. و اگر بی طرفانه نگاه کنیم در همه جای دنیا، انسانیت صد سال پیش بیشتر از امروز بوده.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی