کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی
ما ها نه نویسنده ایم و نه منتقد ادبی ولی به چیزهایی که می خونیم فکر می کنیم و در موردش حرف می زنیم. لذا نوشته های این وبلاگ لزوما درست نیست اما نتیجه فکرهای ماست. برداشت از مطالب آزاد اما با مسئولیت شرعی و حقوقی خواننده مطالب (نه نویسنده) است.
طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
سه شنبه, ۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۵۹ ب.ظ

هنر و علم عاقلانه خوردن

کتاب «هنر و علم عاقلانه خوردن» از : "آلبرت الیس، مایکل آبرامس و لیدیا دنگلجی" و ترجمه "مهرداد فیروزبخت"

یکی از مهم ترین مواردی که این کتاب در کنار همه تکنیک ها، راهبردها و توضیحات مفید عقلانی-هیجانیش به شما یاد میده یا در واقع "یادآوری میکنه" ، چند تا باور خیلی ساده و در عین حال سخته. اصولی مثل : پذیرش، به چالش کشیدن باورهای نامعقول و اینکه کسی غیر از خودمون نمیتونه ما رو مجبور به انجام کاری کنه. مثل لپ لپ غذا خوردن یا شکستن رژیم. بزارید با یه مثال بیشتر توضیح بدم :

"اصلن  من حق دارم که بخوام چاق باشم، اگرچه ممکنه چاقی مطلوبجامعه نباشه، مد  نباشه و حتی به مشکلاتی در زمینه سلامتی منجر بشه، من الان چاقم. مسلما این مطلوب یا خوشایند نیست ولی حتی اگر هرگز نتونم رژیمم رو با موفقیت ادامه بدم و همیشه چاق بمونم، باز به عنوان یه انسان ارزشمندم و اضافه وزن داشتن از من یه کرم بی دست و پا نمیسازه. اگر رژیمم رو بشکنم همیشه میتونم دوباره شروع کنم و بهتره بجای متنفر شدن از خودم که نتیجه ش بیشتر و بیشتر خوردنه، سعی کنم تحمل ناکامی ام رو بالاتر ببرم". اینکه خودمون رو بدون قید و شرط بپذیریم به این معنی نیست که تا ابد یه کرم بی دست و پا باقی بمونیم، بلکه این پذیرش واقع بینانه و منطقی وضعیت فعلی، به ما کمک میکنه تا با به چالش کشیدن باورهای نامعقولی که عادات مخرب رو در ما شکل میدن، کم کمک به پروانه شدن نزدیک بشیم. با توجه به اینکه جناب آلبرت الیس کسی هستند که در سال 1995 درمان عقلانی-هیجانی رو پی ریزی کردند، به راحتی میشه از تکنیک های این کتاب غیر از درمان مشکلات خوردن، تو حیطه های اضطراب و افسردگی هم استفاده کرد. اگر میخواید بدونید ربط شناخت به خوردن چیه این قسمت کمک کننده ست :

"شناخت چگونه میتواند به شما کمک کند میل شدیدتان به خوردن را مهار کنید؟ شناخت به خودی خود نمیتواند چنین کاری کند ولی درست فکر کردن میتواند شما را به سه هدف مهم برساند :

  • پدیرش خودتان به رغم مشکلاتی که در ارتباط با خوردن و وزن دارید؛
  • غلبه بر احساسات نا مناسبی که نمیگذارند با این مشکلات کنار بیایید؛
  • تدوین اهداف عاقلانه در ارتباط با خوردن"

هنر و علم عاقلانه خوردن

در کل از کتاب راضی ام (هر چند خوندنش به درازا کشید) ولی الان حس بیشتر نوشتن ازش نیست. نکته پایانی اینکه کتاب صراحتا میگه : لاغر شدن و لاغر موندن برای کسانی که وزن ثابت نسبتا بالایی دارند، مستلزم صرف وقت و انرژی زیادیه و اصصصصصلن هم کار آسونی نیست!

خدا رو شکر بالاخره یه نفر به سختی لاغر شدن اعتراف کرد :)

نظرات (۳)

۱۸ مهر ۹۵ ، ۱۴:۳۰ احسان بدریکوهی
سلام
من این کتاب رو خوندم ولی شما هنوز به اون کامنت های قبلی جواب ندادی.
نثر کتاب بسیار خسته کننده بود و از طرفی بیشتر ناظر به آدم های چاق چاق (بالای 30 کیلو اضافه وزن)
به دلیل همین طولانی بودن و خسته کنندگی باعث شد آخراش که تازه داشت کمی مفید میشد از دستم بره نسبتا. البته اثر تکنیک ها رو خودم بلد بود

کلا توصیه نمی کنم کسی وقتش رو حروم این کتاب کنه. حیف اه :))

۱۶ شهریور ۹۵ ، ۲۳:۳۲ احسان بدریکوهی
سلام

1. تبریک بابت ورود شما به نویسندگان وبلاگ
2. خیلی خوشحالم که بالاخره این وزغ رو قورت دادی. نوش جان
3. چرا بسم الله نداره؟
4. چرا عکسش وسط نیست؟
5. چرا عکس رو آخر مطلب آوردی؟ اول مطلب حس شلوغی بهم می داد.
6. شما که میدونی من ذاتا روانشناسم و احتمالا همه مطالب کتاب رو خودم بلدم D: ولی اینکه گفتی مطالب گفتن نه فقط به خوردن بلکه به همه موضوعات قابل اعمال اه باعث شد تصمیم بگیرم از همین فردا بخونمش. حس می کنم دوس دارم کتاب رو.

ممنون از معرفی اش.


۱۶ شهریور ۹۵ ، ۲۲:۵۰ نسترن سعیدی فرد
سلام
ممنون که امدی و نوشتی و باز مث همیشه عالی نوشتی : )
 چیزی که فهمیدم این کتاب بیشتر یه کتاب روانشناسیه تا کمک کنه خود واقعیمون بپذیریم و البته در جهت این شناخت به بهتر شدن و حتی در نهایت تناسب اندام برسم درسته؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی