کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی
ما ها نه نویسنده ایم و نه منتقد ادبی ولی به چیزهایی که می خونیم فکر می کنیم و در موردش حرف می زنیم. لذا نوشته های این وبلاگ لزوما درست نیست اما نتیجه فکرهای ماست. برداشت از مطالب آزاد اما با مسئولیت شرعی و حقوقی خواننده مطالب (نه نویسنده) است.
طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
جمعه, ۲۱ تیر ۱۳۹۸، ۰۸:۴۷ ب.ظ

Hidden in Plain Sight II

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب دوم از سری کتاب های «Hidden in Plain Sight» با عنوان «The Equation of the Universe» نوشته دکتر «اندرو توماس»



مجموعه کتاب های Hidden in Plain Sight، که همگی به نوشته دکتر اندرو توماس هستند، سعی کرده تا مفاهیم فیزیکی رو با ساده ترین زبان و با کمترین حجم ریاضیات، برای مخاطب عام توضیح بده و فلسفه پشت این کارش هم اینه که مفاهیم فیزیکی در پایه ای ترین حالت، باید بسیار ساده، منطقی و همه فهم باشد و اگر در پدیده ای چنین وضعیتی نیست، علتش اینه که فیزیکدان ها هنوز پی به علت واقعی اون پدیده نبرده اند. 

جلد دوم این مجموعه در مورد گرانش (یا همون جاذبه) است. 

ساده ترین نظریه در مورد اینکه جاذبه ناشی از چیست رو نیوتن ارائه میده، بعد از حدود 3 قرن، انیشتین نظریه دیگه ای ارائه میده که بسیار پیچیده تر اه و در یک فرآیند طولانی و هیجان انگیز، بالاخره نظریه اش اثبات میشه اما امروزه نواقصی به این نظریه وارده و جواب سوالاتی رو نمیده. 

نکته جالبی که سوای بحث علمی مطرح میشه در کتاب اینه که گاهی اصرار بر جواب دادن به یک سوال غلط، کار غلطی اه و لازمه که تعریف سوال اصلاح بشه.

نکته دوم هم اینه که گاهی ما یک پارادایم ذهنی داریم و سعی می کنیم هر مشاهده ای رو به زور با این تفکر قالبی منطبق کنیم. حتی گاهی مجبور میشم بهانه های عجیب و غریب بیاریم اما همچنان پارادایم مون رو حفظ می کنیم. در حالیکه با بازنگری و اصلاح تصورات ذهنی مون، میشه نتایج بهتر و درست تری گرفت. 

اما در مورد گرانش هم یه کوچولو بگم اونم این که، بر اساس نظریه این کتاب، نه سیاه چاله وجود داره، نه سفید چاله و نه کرم چاله. نه نیازی هست به ماده تاریک و نه انرژی تاریک برای اینکه به زور، مشاهدات مون رو با نظریه انشتین، توجیه کینم. این کتاب، تفکر مسلط بر فیزیک امروز رو کنار میزنه و با ارائه یک چهارچوب مهیج، علت تفاوت های مشاهده شده در نظریه گرانش رو پیش بینی میکنه. 


-------


پ. ن.1: اگر به فیزیک و کیهان شنهاسی علاقه داشته باشید از خوندن این کتاب لذت می برید. نیازی نیست که هیچ دانش خاصی از فیزیک و کیهان شناسی داشته باشید، تقریبا همه چیز تو همین کتاب هست. علاوه بر جنبه علمی، از بعد تغییر نگرش هم می تونه کتاب مفیدی باشه


پ. ن.2: تف به ریا اما این کتاب به فارسی هم ترجمه شده که می توینه مورد مطالعه شما قرار بگیره و اگر مطالعه اش کردید، نظراتتون رو به من برسونید. تصویر جلد کتاب «معادله جهان» از مجموعه «پنهان در پهنه بینش» در ادامه قرار گرفته است. 



موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۲۱
احسان بدریکوهی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی