کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی
ما ها نه نویسنده ایم و نه منتقد ادبی ولی به چیزهایی که می خونیم فکر می کنیم و در موردش حرف می زنیم. لذا نوشته های این وبلاگ لزوما درست نیست اما نتیجه فکرهای ماست. برداشت از مطالب آزاد اما با مسئولیت شرعی و حقوقی خواننده مطالب (نه نویسنده) است.
طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
جمعه, ۱۴ تیر ۱۳۹۸، ۰۲:۲۵ ب.ظ

اصول عقاید

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب «اصول عقاید» تالیف استاد «محسن قرائتی» 



یک کتاب حجیم در مورد اصول دین بر مبنای مذهب شیعه؛ توحید، عدل، نبوت، امامت و معاد

این کتاب رو چندین سال بود که می خواستم بخونم از حیث اسم کتاب. چون تصورم این بود که در مورد اصول عقاید به بحث و چالش پرداخته اما بیشتر صحبت های آقای قرائتی بود، شبیه به همان چیزی که در تلویزیون می بینیم As Seen On TV :))

به ترتیب به اصول دین می پردازه و کارکردها، شبهاتی که وجود داره و نتایج اعتقاد به اصول در زندگی رو بیان می کنه. بهترین راه معرفی کتاب برای اینکه ببینید به کارتون میاد یا نه، نوشتن سرفصل های اصلی اش اه؛ که در ادامه براتون مینویسم. 

            1. توحید
جهان بینی یعنی چی و چه جهان بینی هایی وجود داره، نتیجه جهان بینی توحیدی چی اه و چرا مخالفین و موافقینی با این جهان بنی وجود داره. ایعاد شرک و توحید چی اند و نشانه انسان موحد چیست. 

            2. عدل
چرا عدل از اصول دین اه؟ معنای عدل خدا چی اه و اتفاقات ناگوار به چه دلیل برای افراد مختلف پیش می آد، عدالت فردی و اجتماعی و جنبه های عدالت اجتماعی رو در این فصل میخونید. 

            3. نبوت
علت نیاز به پیامبر، شناخت انبیا، صفات و ویژگی های پیامبران، کارنامه پیامبران و مخالفان و موافقان انبیا رو در این بخش می خونیم. 

           4. امامت
با نیاز به امام و نقش امام، شیوه انتخاب امام، حقوق متقابل امام و امت، ظلم هایی که اتفاق می افته و انواع ولایت های مثبت و منفی در این فصل آشنا می شیم. 

           5. معاد
حجم عمده ای از کتاب به بحث معاد پرداخته و تا حد امکان جزئیات وقایع از لحظه مرگ تا بهشت و جهنم رو توصیف کرده. تقریبا 50% از کتاب مباحث معاد هست. جایگاه معاد، دلایل معاد، پاسخ به شبهات و سوالات پیرامون امکان زنده شدن مردگان، نقش ایمان به معاد در زندگی، علل انکار معاد، نظر پیشوایان در خصوص مرگ، ترس یا شوق نسبت به مرگ، توبه، وصیت، لحظات مرگ، نحوه عروج روح، برزخ چیست و کجاست؟ رفاه یا سختی در برزخ، نحوه برپایی قیامت، مواقف مسیر از لحظه زنده شدن پس از مرگ تا رسیدن به بهشت یا جهنم، نامه اعمال، شاهدان روز قیامت، حساب و کتاب اعمال، سیمای مجرمان و بهشتیان و بسیاری موارد دیگر همگی در این فصل تشریح شده. 


اما نظر خودم در مورد کتاب؛
تا رسیدن به فصل معادش خوب بود، تقریبا به اندازه و روان و چون سبک آقای قرائتی هم بود، خوندنش لذت بخش بود اما به معاد که رسید، خیلی طولانی شد، موضوعات گاها تکراری و خوندنش کمی خسته کننده. البته شاید چون در این مورد مطالب دیگه ای خونده بودم برام تکراری بود. اگر قبلا مطلبی نخوندید به نظرم کتاب جالبی می تونه باشه. خصوصا بخش های اول تا چهارمش که برای خودم هم خواندی بود. 

چندتا از برداشت های خودم از کتاب رو می نویسم که برام جالبتر از بقیه بودن (حاشیه هایی که بر کتاب نوشتم):

  • گاهی برای خودم این سوال پیش می آد که این همه تاکید بر اینکه خدا رو به عنوان قادر متعال بپذیریم برای چیه، اینکه در افعال کسی رو شریک خدا ندونیم چه فایده ای داره؟ برای چی وقتی خدا ما را از سختی و غرق شدن نجات می ده کسی را شریک در لطف خدا ندانیم؟ یه پاسخ به همه این سوال ها میتونه این باشه که «عزت» انسان در اینه که بدونه «یک» خداوند «قادر» وجود داره و هیچ چیز خارج از اراده اش نیست، هر کس دیگه ای، حتی فرعون هم که باشه، ذیل اراده خداست و بدون خواست اون نمیتونه به اندازه یه خراش به آدم آسیب بزنه. کسی که چنین طرز تفکر و باوری داشته باشه، قطعا «عزتمند» خواهد بود. 

  • ما نمیریم مدرک مکانیک را ببینیم و بعد ماشین رو بهش بدیم تعمیر کنه بلکه میریم سراغ تجربه یا تبلیغاتش اگر بقیه از تجربه اش خوب گفتند ما هم میریم و اگر خودمان تجربه مفید کردیم ادامه می‌دهیم اما اگر خوب و بد گفتن باید ببینیم کی ها تعریف می کنند و کی ها بد میگن و ببینیم به دلیل هر کدوم چیه. تعمیر روح هم همین اه. روش های مختلفی هست، باید دید کی ها چی می گن و تجربه اشون چی بوده

  • وظایف متقابل امام و امت، از خطبه امام علی (ع) 
    • ما چه وظیفه ای داریم؛
      • وفاداری به عهد و پیمان با امام
      • خیرخواهی در حضور و غیاب امام
      • اجابت دعوت امام
    • اما وظیفه امام در برابر ما؛
      • خیر خواهی و سوز (برامون دعا کنه)
      • تامین بودجه (روزی ما رو برسونه-از طرف خدا)
      • تعلیم و تادیب (رشدمون بده)
و مطالب جالب دیگه که برای طولانی شدن نمی نویسم. 
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۸/۰۴/۱۴
احسان بدریکوهی

نظرات (۲)

۱۸ تیر ۹۸ ، ۱۵:۴۶ بنیتا آزاد
سلام
۱۶ تیر ۹۸ ، ۰۹:۴۸ پرهام اذرکیش
آفرین به خلاصه
پاسخ:
ممنون گل پسر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی