کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی
ما ها نه نویسنده ایم و نه منتقد ادبی ولی به چیزهایی که می خونیم فکر می کنیم و در موردش حرف می زنیم. لذا نوشته های این وبلاگ لزوما درست نیست اما نتیجه فکرهای ماست. برداشت از مطالب آزاد اما با مسئولیت شرعی و حقوقی خواننده مطالب (نه نویسنده) است.
طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
يكشنبه, ۱۹ دی ۱۳۹۵، ۰۹:۵۰ ب.ظ

نسبت دین با علم و فناوری

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب «نسبت دین با علم و فناوری» نوشته آقای سید «محمد مهدی میرباقری»




یک کتاب بسیار کوتاه که نظرات آقای میرباقری در مورد رابطه علم و دین رو منعکس می کنه. اما متاسفانه اسم «مبانی مفهومی نظریه علم دینی» روش اه. 

تاکید دارم که بگم نظرات شخصی آقای میرباقری چون در موردش با یکی از عزیزان (روحانی) صحبت کردم و ایشون گفتند که این یک جریان فکری خاص اه و غالب نیست اما متاسفانه در ابتدای کتاب و عنوان کتاب طوری مطلب مطرح میشه که آدم فکر می کنه الان یک سری دلایل مستند دینی پشت نظرات ایشون هست، که نیست.

خوندن کتاب رو توصیه نمی کنم چون علی رغم کوتاه بودنش بسیار خسته کننده بود و خیلی طول کشید از طرفی نظرات ایشون رو اصلا قبول نداشتم. سبک کتاب فلسفی اه و عدم علاقه من به فیلسوف ها و استدلال های گاها شخصی اشون که با نظرات من خیلی وقت ها در تعارض اه از سمت دیگه هم باعث عدم علاقه من به این کتاب بود.

نظر من در مورد علم اینه که علم بالذات غیر دینی و دینی نداره. علم علم اه و محصول اون هم همینطور (تا وقتی که محصول یک فراورده ذو جهتین باشه البته). دینی و غیر دینی از اونجایی شروع میشه که در یکی از این دو مسیر به کار برده بشه. که بر اساس نظر آقای میرباقری میشه اصالت دادن به ذات اشیا و ایشون با این موضوع مخالف اه.

در نظریه فکری آقای میرباقری «هر شی دارای فاعلیت است. یعنی اولا فاعل ست و ثانیا مرتبط با نظام فاعلیت است» و لذا اشیا خوب و بد دارند و بعد از همین موضوع نهایتا به طور مثال در بحث تلویزیون نتیجه می گیره که درسته شما ممکنه توش یه برنامه مذهبی ببینید ولی در همون حال، محو جلال و جبروت غرب اید! و بعد هم استدلال می کنه که چون برای جذب مخاطب باید سکس نشون بدید و از اون طرف در تلویزیون ما بعد و قبل برنامه مذهبی ساز و آوازه پس تلویزیون به درد نمی خوره! (آدم یاد طالبان می افته جدا!)

علاوه بر اینکه نظریه ایشون رو قبول ندارم چون ایشون ضعف خودش و ما رو در استفاده از ابزار به گردن خود ابزار انداخته نقد بزرگترم بهش اینه که هیچ سند دینی ای برای حرفش ارائه نکرده ولی اسم نظریه دینی رو گذاشته رو کتابش!

به هر حال توصیه نمی کنم که وقت بذارید برای خوندنش مگر اینکه بخواید نقد کنید یا با نگاه نظرات آقای میرباقری کتاب رو بخونید.

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۵/۱۰/۱۹
احسان بدریکوهی

میرباقری

نظریه علم دینی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی