کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی
ما ها نه نویسنده ایم و نه منتقد ادبی ولی به چیزهایی که می خونیم فکر می کنیم و در موردش حرف می زنیم. لذا نوشته های این وبلاگ لزوما درست نیست اما نتیجه فکرهای ماست. برداشت از مطالب آزاد اما با مسئولیت شرعی و حقوقی خواننده مطالب (نه نویسنده) است.
طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
جمعه, ۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۲۰ ب.ظ

خسرو و شیرین

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب «خسرو و شیرین» سروده «حکیم نظامی گنجوی» 


خسرو شیرین


کتابی بسیار معروف که تا حالا فقط می دونستم معروفه اما هیچ وقت کامل نخونده بودمش

داستان کتاب رو که همه می دونند، شیرین دختری ارمنی اه که از شنیدن وصف خسرو، عاشق خسروپرویز میشه (زمانی که هنوز شاه نشده بود) و خسرو هم از شنیدن وصف شیرین عاشق شیرین.

خسرو اهل لهو و لعب اه و مهین بانو، بزرگتر شیرین به شیرین میگه حواست باشه که جز به ازدواج شاه، به هیچ قول دیگه ای، فریبش رو نخور که اگه تو رو راحت به دست بیاره بعد از یه مدت هم فراموشت می کنه و میره سراغ دیگری. بهرام چوبین حکومت رو از خسرو می گیره و خسرو برای پس گرفتن حکومت از روم کمک میگیره، قیصر روم کمکش می کنه و دخترش مریم رو هم میده به خسرو. تا مریم زنده است، خسرو و شیرین در فراق اند و نامه نگاری دارند. این وسط فرهاد میاد، عاشق میشه و با مکر خسرو می میره. 

مریم می میره و دوباره رابطه خسرو و شیرین شروع میشه. تا بعد از کش و غوس های فراوان بالاخره خسرو مجبور میشه که به شیرین قول ازدواج بده. نکته جالب داستان اینه که شیرین حتی بعد از سالها فراق و دوری هنوز به عهدی که با مهین بانو بسته پایبنده و حاضر به رابطه با خسرو نمیشه تا بالاخره خسرو قبول می کنه ازدواج کنند و شیرین ملکه بشه. 

بعد از سال ها زندگی خوب و خوش، شیرویه بچه مریم و خسرو، پدرش رو می اندازه زندان و بعد هم یکی رو میفرسته اون رو میکشه. شیرویه از بچگی وقتی 9 سالش بود و شیرین رو دید گفته بود که شیرین باید زن من بشه. وقتی که پدرش رو میکشه، برای شیرین پیام میفرسته که بعد از یکی دو هفته تو رو میارم قصر که همسر خودم بشی و شیرین هم برای نجات از این موضوع، موقع دفن خسروف خودش رو میکشه و داستان تمام میشه. 

از این جهت که یک داستان فولکور اه معروف اه و خوندنش و دونستنش برای هر ایرانی، نشونه ای از آشنایی با پیشینه فرهنگیش اه، خوندنش رو توصیه می کنم و همچین آشنایی با وضعیت شاهنشاه خسروپرویز که نمونه ای از پادشاهان ایرانی اه و از جمله قوی ترین ها و معروف ترین هاشون اه.

اما بسیار طولانی و چون نظم هم هست مزید بر علت میشه که برای کسی که خیلی از توصیف و تعریف خوشش نمیاد خسته کننده باشه. 

موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۷/۰۸/۲۵
احسان بدریکوهی

خسرو و شیرین

فرهاد

نظامی

نظرات (۳)

۰۸ تیر ۹۸ ، ۱۲:۱۲ مطهره علیجانی
کاملا با شما هم نظرم!
پاسخ:
سپاس
۰۵ تیر ۹۸ ، ۱۲:۳۲ پرهام اذرکیش
من این مطلب را خواندم عالی بود .

🧡 💚 💙

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی