کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی
ما ها نه نویسنده ایم و نه منتقد ادبی ولی به چیزهایی که می خونیم فکر می کنیم و در موردش حرف می زنیم. لذا نوشته های این وبلاگ لزوما درست نیست اما نتیجه فکرهای ماست. برداشت از مطالب آزاد اما با مسئولیت شرعی و حقوقی خواننده مطالب (نه نویسنده) است.
طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
دوشنبه, ۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۲:۴۲ ب.ظ

مسئله حجاب

بسم الله الرحمن الرحیم


کتاب "مسئله حجاب" نوشته متفکر شهید استاد مرتضی مطهری

این کتاب شامل ۵ بخشه :

بخش اول : تاریخچه حجاب

بخش دوم : علت پیدا شدن حجاب

بخش سوم : فلسفه پوشش در اسلام

بخش چهارم : ایرادها و اشکالها

بخش پنجم : حجاب اسلامی

تو بخش اول به این مسئله میپردازن که ایران قبل اسلام برای زنها محدودیت بسیار زیاد بوده ولی با امدن اسلام زن تونست وارد اجتماع بشه به حدی که در گذشته زنها حتی حق دیدن پدر برادر خودشونم نداشتن البته این مال زمان بعد داریوشه ، قبلش در زمان زردشت همه چی خوب خوش بوده :)

تو بخش دوم علت پیدا شدن حجاب رو از دید فلسفی، اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، روانی، غریزی، عدم امنیت و عدالت اجتماعی بررسی میکنه.. تو قسمت اخلاقی یجا اشاره به حسادت و خودخواهی شد بطوری که یکی از علتهای حجاب رو حسادت (مرد بر زن) فرض کردن که گفتن به صورت حجاب بر زن تسلط پیدا میکنه و زن هم نسبت به حفظ مرد این حس (حسادت ) رو دارن اما نتیجه که در این قسمت گرفته شد عینا میارم:

((آنچه در مرد وجود دارد "غیرت" است و آمیخته ای است از حسادت و غیرت ولی آنچه در زن وجود دارد صرفا "حسادت" است.))

یعنی حس مرد غیرتی در جهت پاسبانی و مختلط نشدن نسلها در وجود بشر 

اما احساس زن را می توان ناشی از خودخواهی و انحصار طلبی (نسبت به مرد) دانست.

و اما بخش سوم تو این بخش هم به بررسی واژه حجاب (که به معنیه پرده و پشت پرده واقع شدن زن است) اشتباه و باید مثل قرآن "سوره نور و احزاب" کلمه (ستر) که معنی پوشش هست بکار برده بشه بحث میکنه ... توی همین بخش تیتر آخر درباره ارزش و احترام زن صحبت میشه که :

 ((قبلا گفتیم که مرد بطور قطع از نظر جسمانی بر زن تفوق دارد. از نظر مغزی و فکر نیز تفوق مرد لااقل قابل بحث است. زن در این دو جبهه در برابر مرد قدرت مقاومت ندارد ، ولی زن از طریق عاطفی و قلبی همیشه تفوق خود را بر مرد ثابت کرده است......زن هر اندازه متین تر و باوفاتر و عفیفتر حرکت کند ...بر احترامش افزوده می شود.))

و در نهایت بخش چهار و پنجم ، که بیشتر بخش پنجم به بررسی آیات قرآن و احادیث در بحث حجاب اسلامی صحبت میکنه، چند مورد که برای خودم جالب بود:

- یک نوع زینتی است که آشکاراست ، نوع دیگر زینتی است که مخفی است مگر آنکه زن عمدا بخواهد آن را آشکار کند ، پوشانیدن زینت نوع اول واجب نیست اما نوع دوم واجب است.

- امام باقر (ع) فرمودند : زینت ظاهر عبارت است از جامه ، سرمه ، انگشتر ، خضاب دستها ، النگو.

- از امام صادق نقل شده که پیغمبر فرمودن: حرام نیست که به موها و دستهای زنان اهل ذمّه (یعنی مردمی که مسلمان نیستند ولی پیرو یکی از ادیان قدیم آسمانی می باشند و در پناه دولت اسلامی طبق قرارداد زندگی می کنند) نظر بشود.

- بر زنان واجب نیست که در نماز جمعه شرکت کنند مگر آنکا حضور به هم رسانند. بعد از حضور واجب است شرکت کنند و ترک نکنند (؟؟؟)

- بر زنان واجب نیست که در نماز عیدین شرکت کنند ولی از شروت کردن ممنوع نمی باشند. برای زنان صاحب هیئت و جمال شرکت در این مجامع مکروه است. (؟؟؟)

و موارد بسیار دیگه که میتونید با تهیه کتاب بخونیدشون.

پ.ن۱: این کتاب رو برای افراد عادی پیشنهاد نمیکنم "خودمم افراد عادیم البته :) " 

پ.ن۲: اگه چیزی باب میلم نیست دوست دارم بیشتر بهتر دربارش بدونم، پیشنهاد کتابهای خوب در زمینه حجاب رو با کمال میل پذیرام ممنون.


موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۶/۲۹
نسترن سعیدی فرد

نظرات (۱)

۰۴ مهر ۹۵ ، ۱۰:۴۵ احسان بدریکوهی
سلام
ممنون از متن بلندی که در مورد کتاب نوشتید.
در مورد نظر دادن ترجیح میدم اول کتاب رو بخونم بعد نظر بدم. :)
پاسخ:
سلام
خواهش میکنم
حتما :)

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی