کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی

کتابایی که خوندیم رو اینجا مختصر می کنیم و در موردش حرف می زنیم

کتابدونی
ما ها نه نویسنده ایم و نه منتقد ادبی ولی به چیزهایی که می خونیم فکر می کنیم و در موردش حرف می زنیم. لذا نوشته های این وبلاگ لزوما درست نیست اما نتیجه فکرهای ماست. برداشت از مطالب آزاد اما با مسئولیت شرعی و حقوقی خواننده مطالب (نه نویسنده) است.
طبقه بندی موضوعی
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۱۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۳:۱۷ ق.ظ

انسان و خدا

بسم الله الرحمن الرحیم

کتاب «انسان و خدا» نوشته دکتر شهید «مصطفی چمران»

انسان و خدا

دوست داشتم که نوشته های شهید چمران رو بخونم تا بیشتر با شخصیتش آشنا بشم. فهمیدم که ایشون چند تا کتاب محدود بیشتر نداره، که البته همونم زیاده با این همه تکاپویی که در زندگی داشتند.

در مورد کتاب انسان و خدا؛ یک کتاب کوتاه و پرتابل. البته چون مفاهیمی که توش مطرح می کنه برام جدید بود کمی نیاز به فکر هم داشت و هنوز هم با بعضی از جاهای حرفش در مورد تئوری اسلام انتقاد دارم. کتاب رو میشه دو بخش تقسیم کرد

  • اثبات خدا و ارتباط انسان و خدا
  • بررسی سه ایدئولوژی اصلی حاکم بر دنیا و اثبات برتری تئوری اسلام

در بحث اثبات خدا، دکتر معتقد به اینه که میشه با دلایل علمی ثابت کرد خدا هست ولی نمیشه باور کرد و بعد هم برای این استدلالش میگه که روش خدا تو قرآن هم بیدار کردن وجدان آدم ها است که اگر بیدار شه خودشون تو دلشون خدا رو می فهمن و نیازی به برهان و استدلال نیست.

انسان رو به سه قسمت جسم، نفس و روح تقسیم می کنه. جسم ماده است و دنی، روح خدا است و همیشه و در همه آدم ها منزه و پاک اه و این وسط نفس می تونه از یه جسم سطح پایین تکامل پیدا کنه تا برسه به روح متعالی البته این رو هم تاکید داره که هیچ وقت نفس مثل روح نمیشه چون جنس اش فرق داره ولی می تونه اینقدر نفس پاکی بشه پس از طی هفت مرحله که بشه راضیه و مرضیه و با روح یکی بشه و در این مرحله است که الهام میشه بهش.

از اونجا که دکتر چمران هم مثل ما ها مهندس اه، نصفه بحث هاش با روابط فیزیکی قاطی اه و تو بحث نفس و روح، نفس رو به انرژی تشبیه می کنه که درسته روح نیست ولی جسم هم نیست. مادی هست ولی مثل جسم نیست. نفس انرژی محرکه جسم اه.

بعد از این بحث ها که اثبات خدا رو به صورت اشراقی (به قول خودش) می گذرونه میگه که تو دنیا سه تا ایدئولوژی هست و اصلا یک ایدئولوژی باید تو سه حوزه نظر داشته باشه که یه ایدئولوژی کامل باشه: فلسفه، اقتصاد و سیاست.
کاپیتالیسم (ما بهش امپریالیسم هم میگیم) در غرب، سوسیالیسم یا همون کومونیسم در شرق و اسلام یا رئالیسم به عنوان چیزی که در ایران حاکم اه رو بحث و بررسی می کنه که برام جالب بود. هم به طور خلاصه با مبانی این ها آشنا می کنه خواننده رو و هم به مشکلاتشون آگاه می کنه. آقای مهدی چمران این بحث رو به صورت یک نمودار زیبا جمع بندی کردند که دوست دارم در این پست بیارمش هرچند که کمی طولانی و سنگین می کنه این پست رو.


انسان و خدا - متن


توصیه اکید می کنم خوندنش رو. پی دی اف کتاب به صورت رایگان در اینترنت موجود اه.
موافقین ۲ مخالفین ۰ ۹۵/۰۳/۱۹
احسان بدریکوهی

نظرات (۱)

۱۷ آذر ۹۵ ، ۱۱:۴۳ نسترن سعیدی فرد
سلام
ممنون از اینکه این کتاب خوب بهم قرض دادین گذشته از تمام مباحثی که گفتین بحث تلپاتیش هم برام خیلی جالب بود. کتاب خوبی بود ممنون
پاسخ:
سلام
می خواستم غر بزنم که چرا کتاب نمی خونید ولی الان دیدم که این پیام رو دادین فهمیدم داشتید این رو می خوندین!
خدا روشکر که خوشتون اومد ازش.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی